as
Membru
Din: Sannicolau Mare, Timis
Inregistrat: acum 14 ani
Postari: 32
|
|
IMS 57 (1957-1959)
Istoric In Romania industria de automobile debuteaza la inceputul secolului trecut, la Arad cu automobilele MARTA si a continuat in anii ‘30 la Bucuresti cu FORD. In perioada interbelica, U.S.S.R. a achizitionat licenta Ford asambland sub marca GAZ automobile tip „A“ si autocamioane. Firma Ford renunta la acest motor in anul 1933 cand a fost lansat legendarul model V8. In august 1941, in timpul celui de-al doilea Razboi Mondial, pe platforma mecanica a GAZ A, uzina din Gorky a fabricat un automobil 4x4, GAZ 64. Acest model a evoluat in timp astfel : - "64" (1941-42, 684 unitati), (motor tip Ford A de 3285 cmc) - "67" (1943-44), (motor tip Ford A de 3285 cmc) - "67B" (1944-53, ambele variante insumand 92.843 unitati) (motor tip Ford A de 3285 cmc) Firma GAZ renunta la motorul motor tip Ford A de 3285 cmc din 1953, an in care GAZ 67 iese din productie si trece la un motor de patru cilindri, derivat din motorul Molotov de sase cilindri, licenta Dodge primita de sovietici ca sprijin de razboi de la americani. - "69" , (1953-1972, 634.256 unitati ) (motor tip Dodge, cu patru cilindri, 2112 cmc), Romania, intrata dupa al doilea Razboi Mondial in sfera de influenta economico-politica sovietica, este nevoita sa renunte la productia de automobile Ford, singurele importuri oficiale fiind facute din U.S.S.R.. Automobilul cel mai des intalnit pe soselele romanesti avea sa devina GAZ M 20 "Pobeda" (1946-58) care a intrat in dotarea institutiilor statului. Ministerul Apararii si cel de Interne au optat pentru GAZ 69. In Romania, la Intreprinderea Metalurgica de Stat din Campulung Muscel a inceput sa produca, cu permisiunea sovieticilor o serie de piese de schimb pentru aceste vehicule. Tot cu permisiunea sovieticilor, la Campulung Muscel, se produce motorul tip Ford A, la care rusii renuntasera, datorita fiabilitatii scazute (principala problema era presiunea uleiului - cuzinetii erau turnati direct in biele si capace) si a consumului ridicat, in favoarea celul mai evoluat preluat de la Dodge. Constructorii musceleni reusesc sa asimileze tot mai multe piese, astfel incat dupa motoare au putut realiza integral si cutii de viteze si alte subansamble. La sfarsitul anului 1957, odata cu relaxarea relatiilor romano-sovietice, la Campulung Muscel s-a incercat si s-a reusit producerea integrala a unui automobil de teren.
Asa a aparut automobilul IMS 57, botezat dupa abrevierea numelui uzinei producatoare (Intereprinderea Metalurgica de Stat) si a anului lansarii (1957). IMS 57 nu a fost un automobil original, ci unul de inspiratie sovietica, insa nu a fost produs sub licenta GAZ. Datorita faptului ca majoritatea drumurilor din Romania anilor 50 erau nemodernizate, era necesara producerea unui automobil de teren. La vremea aceea, la proiectarea si construirea sasiului si a caroseriei, constructorii musceleni s-au inspirat dupa GAZ 69, importate in numar mare Romania, GAZ 69 dovedindu-se foarte fiabile, iar existenta componentelor mecanice in productie a oferit platforma necesara. Prin imbunatatiri succesive insa automobilul romanesc avea sa devina superior GAZ-ului 69, castigand concurenta pe o seama de piete. Cu IMS 57 a fost reluata productia romaneasca de automobile. Inceputurile au fost pline de probleme. Uzina din Campulung a functionat in timpul razboiului, in cadrul uzinei fiind dizlocate cateva sectii ale IAR Brasov, cu scopul de a lucra in secret departe de bombardamente. Dotarile tehnice erau foarte rudimentare, iar personalul calificat sau cu studii superioare era redus.
Primele caroserii au fost fabricate manual, pe butuci din lemn de tinichigii Grigore Negoita si Gita Holbosan. - In 1957 au fost produse 154 de exemplare IMS 57 - In 1959 un numar de 760 - Pentru 1958 nu sunt date referitoare la productia anului dar se estimeaza ca nu a depasit 1000 de exemplare Concluzie: productia totala IMS 57 s-a situat in jurul cifrei de 2000 de exemplare. In perioada 1957-1958 sasiele rulante, botezate de localnici "Sateliti", plecau de la Campulung la Colibasi fiind carosate la uzina "Vasile Tudose" viitoarea Dacia, deoarece hala de presaj nu era finalizata. Motor : - "MAS" ( Ford „A”) - cu patru cilindri in linie, raciti numai la partea superioara - 3260 cmc - 50 CP / 2800 rpm - motorul cu supape laterale - raport de compresie 4,6 - arbore cotit cu trei paliere - axa cu came forjate - cuzinetii turnati direct in bloc si biele Cutia viteze : - manuala cu trei trepte - aproape identica cu cea care echipa GAZ 69 Sasiul : - aproape identic cu cel al GAZ 69 - sasiul este curb in partea posterioara - amortizoare cu brat Puntile : - aproape identice cu cele ale GAZ 69 - diferentialul puntii fata este plasat in partea drepta Caroseria : - este mai lunga fata de modelele ulterioare - roata de rezerva este plasata pe aripa stanga spate - accesul la spatiile de depozitare din contraaripile spate se face din exterior - masca fata are in partea inferioara o singura gaura pentru manivela - parbrizul este din doua bucati - stergatoare de parbriz manuale - geamurile portierelor sunt fixate pe material textilei - in fata, pasagerii iau loc pe o bancheta - bordul este central - ceasurile si butoanele se ilumineaza prin doua lampi exterioare, in stilul masinilor antebelice - pornirea se face prin actionarea (printr-o pedala pozitionata central) a demarorului IMS 57 Perioada de fabricatie : 1957-1959 Unitati produse : circa 2000 Motor : patru cilindri in linie, benzina, cu supape laterale, Capacitate cilindrica : 3260 cmc Putere : 50 CP la 2800 rpm Raport de compresie : 4,5 Cutie de viteze : manuala, cu trei trepte, nesincronizata Masa totala : 2265 kg Sarcina utila : 650 kg Consum mediu : 24 l / 100 km Panta maxima admisibila : 25 grade Viteza maxima : 80 km/h
37.9KB
|
|